Deze blog - op eigen risico reageren

Hier deelt Vlinderman af en toe wat gedachten en gedichten.

zondag 17 februari 2008

Stephen King, DKZ + gedicht

Zodadelijk zet ik me in de zetel met een boekje Stephen King. De marathon nog eens herlezen. Mijn favoriete auteur blijft me verbazen, al heb ik al zijn verhalen al minstens tweemaal gelezen. Ik kan gewoon toch zo genieten van hoe hij zijn karakters beetje bij beetje in hun hemd zet, de mens ontbloot van alle franje. Wat je dan krijgt, dat zijn bijna pervers aandoende cynische figuren, in al hun povere pogingen er al dan niet bij te horen. Dat beeld van de mens, dat komt wel zo een beetje overeen met hoe ik soms ons wereldbevolkers ervaar. Uiteraard zijn er de uitzonderingen die voor dat tikje overstijgend meer gaan, maar die zijn toch zo schaars op een totaal van al die miljarden anderen...

In de krant vandaag (en uiteraard ook gisteren) weer een discussie over het voederen van dieren met dierlijk meel. Op acht jaar tijd is men blijkbaar al vergeten hoe dát is afgelopen met de veestapel (BSE, nog iemand van gehoord?) Als alles genoeg gecontroleerd wordt, zou het wel lukken zonder een nieuwe opstoot van DKZ. Voldoende controle? En wie gaat dat doen? Willen we nog terug dioxinevlees op ons bord of een aangetaste ossentong in madeirasaus? Dan moeten we vooral in val van de controle-illusie trappen. Prettige zondag iedereen, geniet er nog maar wat van.

hij het onverschil

op het hart getrapt
de lagen van een leven
vol zin maar veelal onzin
dag na dag bijgegroeid
samen met het onvermogen
tot zomaar mededogen

hij kijkt naar links
waar rechts een appel
hem niet kan beroeren
tot het uitstrekken van
een stukje reddende hand

rechts rijdt hij soms
de scheefste schaats
met een flair van ego
sum, ergo de boom in
moi d'abord en de ander
altijd op de tweede plaats

hij schijnt een mens te zijn
vooral bij nacht en stevig
met een zaklantaarn verlicht
tot hij weer verdwenen
met hangende schouders
slechts een schimmige herinnering

Frans V.

6 opmerkingen:

Gemini zei

hey hey ik had even een vraagje... kan ik ergens vinden welke films er in wijnegem getoond worden op het filmforum... zodat ik niet een keer naar een film meekom die ik al gezien heb???

Frans Vlinderman zei

Over een afwijkend vraagje gesproken :-) Voorlopig kan je die enkel vinden voor de komende maand op mijn eigen kalender (te kopiëren link: http://my.calendars.net/vlindermandata )
Hopelijk kan je dan toch op voorhand zien welke film eraan komt. Trouwens, ons filmforum leent zich ook nadien tot een bespreking, dus ook al heb je hem al gezien, heb je hem dan al besproken met medekijkers?

Gemini zei

Ahja goed punt dat is natuurlijk het idee van een forum *slaat zichzelf tegen het hoofd*

en idd afwijkende vraag mijn excuus

Frans Vlinderman zei

Ge moet u daar niet voor excuseren, merkte het gewoon terloops even op. Maar je mag natuurlijk ook altijd wat FB geven op de dichten die hier hun hielen niet willen lichten :-D
Trouwens: voorzichtig met dat tegen het hoofd slaan van jou!

Anoniem zei

Dag Frans,

Ik zie dat jij bijna op dagelijkse basis po�zie brengt.
Dat wijst er op dat dit iets moet zijn waar je bijzonder van geniet.

Op mijn zwerftochten doorheen het internet heb ik een geestesgenoot van je ontdekt die bij tijden echt in staat is om emoties los te weken bij de lezer. Het ongelooflijke daarbij is dat dit meisje slechts 20 jaar oud is, maar welk een maturiteit....de moeite waard zou ik zeggen, wat denk jij er als liefhebber van het genre van ?

Hier de link : http://carmenvanoers.skynetblogs.be/

Het beste, Branco

Frans Vlinderman zei

Wel Branco, ben er net even gaan rondtoeven en ik begrijp wat je bedoelt. Morgen breng ik er mijn meer uitgebreide mening over in mijn blogbijdrage die dag, maar ze is fantastisch. Wie hoe wat waar en waarom, daar moet ik nog even over liggen nadenken...

Blogarchief