Deze blog - op eigen risico reageren

Hier deelt Vlinderman af en toe wat gedachten en gedichten.

zaterdag 24 mei 2008

rookverbod

Iedereen heeft het er tegenwoordig schijnbaar over (niet Miss Jackie T, die heeft het te druk met zichzelf te likken): er komt misschien een algemeen rookverbod in ons land voor de hele horeca en dat al vanaf 31/12/2009. En wie gaat ons dat flikken? Dat stelletje ongeregeld in de Wetstraat, dat nog niet in staat is gewoon de Belgische Grondwet na te leven, i.c. BHV gesplitst krijgen, dat zich door ons, u en mij, gemiddelde belastinglijer, laat betalen om maanden aan een stuk wat te liggen zeveren over onderwerpen waar u en ik niet warm van worden (integendeel, laatste stookfactuur al eens grondig vergeleken met pakweg een jaartje geleden?), die bende hopeloze oelewappers gaan ons eens een Europees poepje laten ruiken door ons nog maar eens een nieuw regeltje aan te smeren, door de strot te douwen, rectaal te doen slikken wat we met minstens genoeg niet willen om te kunnen spreken over minachting voor de minderheden.

Zie je ons al hangen in die stamkroeg van ons, dat glas al halfleeg, maar geen nood, er staat al een rijtje verse pinten naast, terwijl we eensklaps beseffen dat die griet achter de toog niets mysterieus meer heeft? Geen blauwgrijze slierten meer om haar oneffenheden aan het vertroebeld oog te onttrekken, nee, een mens van vlees en bloed, zo een jaar of zesenveertig, met wallen onder d'r ogen waar je wel twee Delhaizekarretjes in kan laden. Met vlekken ook, van die grijze, die je vroeger door de sigarettenrook zelfs niet kon onderscheiden van de rest van het interieur. Want ook dat is ontdaan van alles wat die oude bruine kroeg zo sfeervol maakte: de muren zijn glanzend, afgelikt bijna, je durft er niet langer tegen leunen, bang dat je bent om iets vuil te maken en daarop afgerekend te worden.

En dan wil ik het nog niet hebben over de hypocriete zeikerd die komt melden dat dergelijk rookverbod absoluut niet zal leiden tot een omzetdaling van uw doorsnee kroegje. Ga wieberen, hypocriet, je liegt alsof je een geboren politicus bent. Er zullen wel degelijk gevolgen zijn, en de gemiddelde cafébaas zal dat voelen, wees gerust. Voor alle duidelijkheid: ik ben het in deze voor één keertje eens met LDD: geef de cafébaas zelf de keuze: rookvrij of niet. Of het nu ongezond is of niet, dat roken, daar wil ik me niet over uitspreken. Het gaat mij momenteel om al dat 'ge zult dit niet' en 'ge zult dat niet'.

Wie tegen een algeheel rookverbod is in de horecasector, kan hier een petitie tekenen. Wie er voor is, mag wat mij betreft zijn eigen petitie zoeken. En nu ga ik er nog eentje opsteken, zie.


18 opmerkingen:

Unknown zei

als niet roker en allergie-en astmalijder vind ik het een zalig vooruitzicht om ook een nachtje te kunnen doorzakken op café.
Of om geen ademnood meer te krijgen als ik zoonlief -de op stap ging de vorige nacht- zijn kleren sorteer voor de was.

Da's de andere kant van de medaille. Er wordt zelden gedacht aan al diegenen die helemaal niet tegen de rook van die snertsigaretten kunnen.

Ik vraag me trouwens af welke groep de meerderheid heeft hier in België: de rokers of niet-rokers??

Anoniem zei

Een algemeen rookverbod? Hoera! Liever vandaag dan morgen. Laat maar komen.

Anoniem zei

De vraag wel of niet is al op diverse fora gesteld geweest en geen enkel forum heeft de balans kunnen doen overhellen naar voor of tegen.
Als (gedwongen) ex-roker kan ik goed verdragen dat andere mensen roken, zelfs in mijn onmiddellijke omgeving.
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van wederzijds begrip en respect én een goede afzuiging in de lokalen.
Altijd zijn de rokers de grote schuldigen, maar... In de Mendy's in Antwerpen werd een prachtige rokerslounge ingericht. Resultaat? De rokers vinden er geen plaatsje vrij, want al die (onverdraagzame) niet-rokers en senioren zitten er binnen omdat het interieur mooier is dan in de rest van de zaak.
Begrijpe wie begrijpen wil!

AMB zei

het algemene rookverbok vind ik een beetje ver gaan, maar dat het mogelijk is hebben andere landen al bewezen. (ierland bvb)
Als astmapatient (en daardoor zeker ex-roker) zou ik ook veel liever gaan stappen in een rookvrije omgeving. Nu neem ik gewoon mijn voorzorgsmaatregelen. Er zijn café's waar ik in de winter niet binnen zal gaan maar in de zomer wel omdat ik op het terras kan. Ik laat het echter niet om wekelijks naar ons stamcafé te gaan om een hapje te eten en als er geen plaats is in de rookvrije ruimte, zitten we dan maar tussen de rokers. Ik laat het niet om bij rokende vrienden langs te gaan. Ik weet dat ik de volgende dag er de gevolgen van zal dragen. Mijn sociaal leven is er een stuk op achteruit gegaan omdat ik er minder goed tegen kan en dat vind ik jammer. Ik vind als iemand moet roken dat dit zijn eigen keuze is. Aan den lijve heb ik ondervonden dat het ferm gemakkelijk is om het niet meer te doen. Nooit meer moeten denken aan het feit dat je zonder kan vallen, niet het gevoel hebben dat je maar half bent als je geen sigaret in je handen hebt...Ik blijf rookvrij en mijn huis ook.
Ik word trouwens nog dagelijks geconfronteerd met een rokerige werkomgeving. De wetten zijn er al lang, maar als de baas vindt dat hij boven de wet staat op dat gebied, dan kan ik daar niets aan veranderen. Het is trouwens een van de redenen waarom in part time beginnen werken ben. Ik was het gewon beu om mijn gezondheid te ondermijnen door enerzijds in die rook te moeten zitten en door me anderszijds blauw te ergeren aan het gedrag van die mensen.
Je zou er nog uren over kunnen discussiëren, maar eigenlijk vind ik het al lang voorbij gestreefd. Iedereen blijft maar graag rond de pot draaien en hun welles, nietes spelletjes spelen, zeker die mannen in Brussel.

Anoniem zei

Roken werkelijk overal verbieden...op restaurant kan ik het nog begrijpen, zeker indien er een rooksalon voorzien is voor de genieter van een weldoend rookartikel.
Maar op café een geheel verbod doorvoeren ??? Zelf ben ik geen roker maar dit lijkt me toch echt een voorbeeld van de zogenaamde regelneverij waar de onze politici aan lijden. Omdat het hen niet lukt te regeren maken ze maar regeltjes aan de lopende band (waar overigens in de meeste verkiezingsprogramma's niets over was terug te vinden).
Leo Tolstoy had het goed gezien toen hij zei " wetten maken is gemakkelijker dan regeren".

Over dat gesplits van BHV begrijp ik echt niet waarom die kieskring zo nodig gesplitst moet worden.

Er is wel degelijk een andere oplossing en die oplossing voldoet ook aan de aanmaning die de raad van state eerder deed.

De raad van state heeft nooit gezegd dat de kieskring gesplitst moest worden maar wel dat de huidige regeling niet wettelijk is en er voor een aanpassing moet gezorgd worden. De herinvoer van de oude provinciale kieskring is een elegante en simpele oplossing waarbij er geen winnaars en verliezers komen bij kijken.

Voor onze politici is deze regeling echter waarschijnlijk niet polariserend genoeg. Ze zorgt niet voor de gewenste verdeeldheid onder de bevolking en kan dus bijgevolg op niet veel bijval rekenen want ze is te paciferend.

Frans Vlinderman zei

@ Maartje:

Ik herinner me nog goed de oude campagne 'Roker of niet, blijf hoffelijk', waarbij een beroep werd gedaan op zowel de roker als de niet-roker om respect te tonen. Heden vind ik daar maar weinig van terug. Het ging mij hier echter over het totale, niet over het feit of rokers het mogen verpesten voor anderen.

Alle begrip voor mensen zoals jij, die om gezondheidsredenen liefst zo ver als mogelijk uit de buurt van al die smog willen blijven. Maar zou het jou dan storen mocht er naast een rookvrij café er ook een café zou bestaan speciaal voor de rokers?

Frans Vlinderman zei

@ Carmen:

Ik vrees dat we van mening verschillen, Carmen :-)

Frans Vlinderman zei

@ Rudy:

Kijk, dat is nu een type-voorbeeld van het andere uiterste van het hoffelijk zijn/blijven tegenover 'een andere'. Zoiets begrijp ik dus ook niet. Weet je dat ik tegenwoordig als roker ook al - en doorgaans vrij onbeschoft - verzocht word om mij met mijn sigaretje elders te begeven als ik in de buurt sta van een voordeur, waar een poetsvrouw haar vuile spoelwater door de stoep opkletst? Mijn rookwolkje op enkele meters afstand stoort die dame... En dan sta ik dus buiten, eh.

Frans Vlinderman zei

@ Amb:

Noem me maar een idioot, maar als roker heb ik ook wel een paar rechten. Rechten die ik koop per pakje. En als diezelfde duur betaalde rechten door de inner ervan steeds verder beknot worden, dan steiger ik. Simpel: als jij betaalt voor degelijke en onderhouden wegen voor je wagen, dan wil je ook geen plots rijverbod of kapotte wegen, om wat voor reden dan ook.

Mijn vraag blijft echter onbeantwoord: een algeheel rookverbod of de pintjestapper zelf laten kiezen.

Frans Vlinderman zei

@ Branco:

Ik kijk altijd graag uit naar jouw venster op die gekke wereld van ons. En over BHV, waar het werkelijk alle dagen carnaval lijkt, kom je alweer stevig uit de hoek.

De mensen die daar wonen, liggen er volgens mij niet al te wakker van, de mensen die er niet wonen ook niet, tenzij je politicus van beroep bent. Met als grote voordeel dat je als politicus tegenwoordig geen beslissingen moet nemen. Laten aanslepen en het vuurtje brandend houden, meer moet je dan niet doen. En dat vuurtje dan liefst nog communautair voeden, zoals je stelt. Dat werkt stemmen ronselend, nietwaar?

Anoniem zei

@ vlinderman

Als je mijn eerste zin leest dan zie je dat ik niet voor algemeen rookverbod ben.
Dus je vraag werd er toch beantwoord?

anne zei

ow ow, mensen die in BHV wonen liggen er helaas soms wél van wakker hoor.

Als je ziet hoe je thuisgemeente hoe langer hoe meer ingepalmd wordt door franstaligen en dat het FDF zelfs deel uitmaakt van de gemeenteraad op zuiver Vlaams taalgebied ja dan durf ik al eens 'lastig' te worden daarover.

Ook al die franstalige troep in mijn brievenbus stoort me mateloos.

Ik heb niets tegen franstaligen, maar ik woon hier in Zaventem in Vlaanderen en dat wil ik graag zo houden.
Zou je het normùaal vinden als je bijvoorbeel din antwerpen een winkel binnenstapt en ze spreken je aan in het frans? Ik denk het niet hé. En toch is bijvoorbeeld Zaventem even vlaams als Antwerpen.


Het enige tweetalige landsgedeelte is Brussel. Dat men daar kan stemmen op Vlaamse of Waalse politici is de evidentie zelve.

Vlaams-Brabant daarentegen is zoals zijn naam aangeeft 'vlaams'. Waarom moeten hier dan Waalse partijen stemmen komen ronselen?Als ik naar Walonie verhuis kan ik ook op geen Vlaamse politici stemmen!

Zo, dat moest ik even kwijt :-)


Oh ja, wat dat roken betreft: hoe vlugger een verbod is hoe beter wat mij betreft. Als iemand zo ndogi zijn eigen gezondheid om zeep wil helpen, dat moet hij weten. Maar dat al die rokers verdorie ook de gezondheid van de andere aanwezigen hypothekeren vind ik eigenlijk niet kunnen.

Ik hoorde daarstraks dat er slechts 1/3 rokers zijn. Moeten die 2/3 niet-rokers niet gehoord dan?

ja sorry Frans, da's tegen jouw visie. Maar ik als astmapatient heb alleen maar last van al die rook. Ik weet hoe vervelend het is als je halverwege een gezellige avond moet opstappen omdat de rook blijven onmogelijk maakt.


groet
anne

Anoniem zei

@Anne:
Je wordt in Antwerpen idd niet aangesproken in het frans hoor, maar eerder in het engels of arabisch. Hier staan idd geen franstaligen op de kieslijsten, maar toch al een groot gedeelte allochtonen zowel op de kieslijsten als in de gemeente- en districtsraden.
Maar ik dacht dat Vlinderman hier een deur wilde openstampen over "Roken of niet-roken in de horeca".

Frans Vlinderman zei

@ amb:

Hm, zo heel duidelijk komt dat er niet uit, hoor, wel een stevige verwijzing naar Ierland. Maar goed, bij deze heb je dat dus wel gedaan ;-)

Frans Vlinderman zei

@ Anne:

Oeps, geen rekening gehouden met de mensen die daadwerkelijk in de enclave BHV wonen, mijn vergissing, Anne. Natuurlijk zal jij als inboorling van V de nodige problemen ondervinden, zoals je die beschrijft. Heel onachtzaam van mij. Maar geef toe, er zijn grotere en dringendere problemen die eerst dienen aangepakt op nationaal niveau, of niet? Dat wat dat luik betreft.

Dan over jouw gegoochel met cijfers. 2/3 niet rokers, 1/3 rokers, dus 2/3 dicteert dan maar de wet? Volgens de aristocratische democratische regels zal je wel gelijk hebben, maar ik volg die helaas niet. Mijn vraag gaat niet over mogen rokers de longen van niet rokers verpesten, maar over heeft die minderheid nou recht op een eigen waard? Niets meer, niets minder, al dat gedoe over gezondheid speelt zelfs niet.

Frans Vlinderman zei

@ Rudy bis:

Je komt in de buurt, Rudy, ik ben aan het vissen naar de meningen achter een totaal rookverbod en of de cafébaas daar niet zelf in mag beslissen ;-)

Werner's Gedichten zei

ex roker geweest sinds een dikke 8 jaar.. Ik kan er niet meer tegen om doorrookt terug thuis te komen na een avondje stappen of eens gezellig samenzijn

aan de andere kant vind ik het een schijnheilig gedoe een cafe in de / doen en in de andere ruimte een afzuigkap zetten.

daar komt dus de ballen van in huis.
Zoals meneerke hier al aanhaalde
wees gewoon hoffelijk als het kan

zoniet ga een meterke of twee opzij staan :-)
uit de wind / rook

Frans Vlinderman zei

@ Werner:

Voor jou en feitelijk voor al wie daarom verzoekt ga ik graag een stapke opzij, maar ontzeg me niet mijn toogske met asbakske, want dat is erover :p

Blogarchief