Deze blog - op eigen risico reageren

Hier deelt Vlinderman af en toe wat gedachten en gedichten.

zondag 4 mei 2008

Enquête, opvolging 1

De enquête begint aan te slaan. In de heerlijke anonimiteit van het internet hebben er al drie het aangedurfd een stem uit te brengen. Twee daarvan gaan momenteel voor de meest negatieve optie nummer vier, namelijk dat Vlinderman zich geen dichter kan noemen. Ben benieuwd naar de uiteindelijke uitslag. Niemand hoeft mij voor te houden dat ik iets wel zou kunnen als dat niet zo is, maar mensen toch, het is allemaal zóóó belangrijk voor me. Die gemiddeld minstens dertig mensen die hier dan toch maar dagelijks komen lezen, houden die dan op met lezen voor het bijna even dagelijks gedicht? Willen ze alleen maar binnengluren in andermans leven? Zou het zo eenvoudig kunnen zijn?

Komaan, welgeachte bezoeker, leg die zweep erop, Vlinderman zit met ontbloot bovenlijf te wachten op jullie afstraffing met de karwats (en als je dat woord niet kent, neem dan verdorie een woordenboek).

10 opmerkingen:

AMB zei

geen van de voorgestelde keuzes is de mijne dus kan ik niet antwoorden.
Het ligt een beetje tussen de eerste en de tweede mogelijkheid. Ik ben niet weg van je en ik kan niet zeggen dat het niet echt mijn stijl is want sommige dingen wel, dus....

AMB zei

ik bedoelde natuurlijk jouw dichterswerk hé en niet jou persoonlijk (hahahaha) Je hebt gelukkig een andere die helemaal weg van je is.

anne zei

Ik vrees dat jouw werk lijdt aan 'overproductie'.

Voor mij lijken je gedichten vaak meer een soort ambachtelijk kunstje dan poëzie.
En da's jammer want er schuilt een dichter in je. Maar het lijkt wel of de drang dichter te zijn de ware dichter in je ondersneeuwt.

Iets meer gaan voor kwaliteit, iets minder voor kwantiteit.

Nu ja, da's mijn visie. Voor wat ze waard is.

Anoniem zei

Amaai, zware kost hierboven.
Kurt, ik ben maar een simpele uitgever/hoofdredacteur en ik snap, eerlijk gezegd, meestal niks van je dichtsels. Dat ligt waarschijnlijk wel aan mij, want voor mij moet een gedicht nog "rijmen" (Ik ben nog uit de jaren stillekens). Maak je echter geen zorgen, want ik blijf je een "El Sympatico" vinden.
(Troost U, ik krijg ook geen reacties op m'n blog).

Werner's Gedichten zei

Franske..
Vele van je gedichten raken plaatsen
ze zijn ook meestal uit het leven gegrepen.
Ik ken je nu al een paar jaartjes en je heb een stijl die me wel bevalt.
een ruwe bolster met een zachte pit
zo zijn dan volgens mij ook meestal je gedichen, waar jouw gevoel zich meestal laat zien, op een subtiele manier

Groetjes Wielemans
Werner

Frans Vlinderman zei

@ amb:

Ik begrijp je dilemma, al zou het mij persoonlijk er niet van weerhouden om een vakje aan te vinken. Nu, dat is uiteraard jouw eigen keuze ;-) En ja, er is hier iemand die helemaal wég van me is (al is ze dat niet altijd, meestal zelfs, van mijn stijl)

Frans Vlinderman zei

@ Anne:

Iemand zei me ooit dat je een eigen stijl pas kan ontwikkelen als je voldoende 'oefent'. Dat is wat ik sindsdien doe, met natuurlijk nog tal van andere aanbevelingen en directieven in het achterhoofd. Daarnaast begrijp ik best wat je wil zeggen met je overproductiequote. En dat de drang naar het zou overnemen van het gewoon doen. Nu, elke letter die ik momenteel toevoeg aan mijn oeuvre zal me later helpen bij het meer geïnspireerde moment onder te brengen in een waar gedicht. In die zin is het functioneel, mijn veelschrijverij. Ondertussen leef ik mijn indrukken bijeen én onderhoud ik mijn stijl. Zoiets.

Definitief besluit in ieder geval over enkele dagen, wanneer ik de enquête afsluit.

Bedankt voor je oprechte FB, ik neem ze mee.

Frans Vlinderman zei

@ Rudy:

Als je meestal niets snapt van mijn dichtsels, dan heb ik pas echt een probleem, want dat is nou net wat ik niet wil: van die hermetische poëzie brengen waar enkel een eenzame van kan genieten. El sympatico zal dus moeten herbronnen ivm zijn boodschapjes :-)

Frans Vlinderman zei

@ Werner:

Zo heb je me goed begrepen, Werner. Ik observeer, ik schrijf neer en voeg er mijn stukje aan toe. Leuk dat je het als subtiel beschouwt, dat laatste.

Frans Vlinderman zei

@ Werner:

Nog gefeliciteerd met je volgende bundel. Signeer er maar alvast één ;-)

Blogarchief