Deze blog - op eigen risico reageren

Hier deelt Vlinderman af en toe wat gedachten en gedichten.

donderdag 15 februari 2007

Verslag Antwerpse slamfinale

De Antwerpse slamfinale gisteren. De meningen zijn nogal verdeeld, naargelang wie ik aan het woord hoor. Daarom een kort verslag vanuit een vlindermansoog of twee. Laat ik beginnen met de locatie. Café Gounod, een café waar ik graag nog naar terugkeer, maar vanuit standpunt van de dichter die ergens in mij moet huizen, niet zo heel geschikt, want er waren nogal wat afgelegen ruimten, die het publiek verhinderden rechtstreeks betrokken te zijn bij het gebeuren op het podium. Dat creëert natuurlijk ruimte voor gebabbel en getetter tijdens de optredens, wat soms ronduit storend was. Toch bedankt aan de uitbaters dat ze ons hun café ter beschikking stelden. Het was immers te koud om het pakweg ergens op de kaaien te laten doorgaan.

Aangezien ik erin geslaagd ben van iedere optredende dichter een foto te maken, volgt hieronder een (korte) reportage, met enkele persoonlijke indrukken, al dan niet aan de hand van wat ik over de betrokken dichter zelf al weet of van mogen ervaren heb. Ik volg hierbij de volgorde van optreden in de eerste ronde.

Dirk Elst

© Foto by Frans Vlinderman

Sober, maar krachtig dichter, die zijn publiek gewoon kan boeien met zijn duidelijk stemgeluid alleen al. Bracht poëzie, waar ik alleen nog maar van kan dromen.

Philip Meersman

© Foto by Frans Vlinderman

De man uit het Oostvlaamse, die erin slaagt zo met taal te spelen, dat je haast ongemerkt niet anders kan dan spontaan mee beginnen puzzelen. Ik miste de metronoom, maar dat deed niets af aan zijn performance gisteren. Spijtig dat hij geen finalist mocht zijn.

Erwin, de Antistresspoweet

© Foto by Frans Vlinderman

Zoals je kan zien, zit er inderdaad geen greintje stress in deze dichter. 'De naakte waarheid', zoals je hem nog niet eerder zag. En als je niet alles goed kunt zien, dan komt dat door mijn lichte modificatie. Ik zit hier tenslotte op een blog te werken en kan niet zomaar alles hier gewoon maar op gooien. Erwin had in ieder geval de aandacht van het publiek grondig vast én bracht het bijhorende gedicht met de nodige ernst. Enkel het billengeknijp richting jury moest niet per se.

Maarten Inghels

© Foto by Frans Vlinderman

Jonge dichter, maar dan wel eentje waar we nog veel van zullen kunnen lezen, horen, leren. Hij dicht zoals hij ademt, onbekommerd, puur natuur. Helaas ook geen finaleplek voor hem.

Sammy Deburggraeve

© Foto by Frans Vlinderman

De man die erin slaagt stand up comedy en poëzie te verweven tot een heel nieuw genre, waarvoor ik al de term poedy ben tegengekomen. Een beetje bang voor de tijdslimiet, deze Sammy, maar hij stond er helemaal. Te volgen, deze kerel, want talent zat. Ik vind het de terechte winnaar van deze avond.

Enak Cortebeeck

© Foto by Frans Vlinderman

Een dichter, die ik al gedurende enkele jaren links en rechts aan het werk heb gezien, en die al die tijd ook heb weten groeien. Ik heb genoten van zijn voordracht, en blijkbaar ook de jury, want Enak mocht doorstoten tot in de finale gisteren. Hij heeft het echter moeten afleggen tegen Sammy voor de publieksprijs.

Guy Seret

© Foto by Frans Vlinderman

Nederlandse dichter die het in Nederland in de slamfinale helaas niet haalde, maar in Antwerpen zijn gram kwam halen. Met een beetje ritmische ondersteuning per djembé bracht hij structuur in zijn optreden. Ook al gesmaakt door de jury, want eveneens een plekje op het finale podium.

Frans Vlinderman

© Foto by Frans Vlinderman

Uhuh, alsof ik mezelf ga bespreken. Allez, slecht in de eerste ronde, iets beter in ronde twee. Voor ik mezelf een slammer mag noemen, moet ik nog heel wat bijschaven op vlak van voornamelijk performance. Naar ik van een aantal mensen mocht horen was mijn poëzie in ieder geval gewoon ok.

Fjorton

© Foto by Frans Vlinderman

Oorverdovend, deze Fjorton. Ik vond hem persoonlijk niet slecht, maar de decibels die hij kan produceren, maken een verdere versterking eigenlijk overbodig. Wat zonde is, want zo ging een deel van zijn teksten gewoon verloren. In ieder geval een podiumbeest, dat ik graag nog eens elders aan het werk zal zien.

Algemeen bekeken vond ik het een geslaagde avond, waarbij de jury in mijn ogen nogal verrassend uit de hoek is gekomen, al had bijvoorbeeld Nathalie haar top 3 bijna correct ingevuld. Enfin, laat ons hopen dat Sammy en Guy de eer van Antwerpen in april in Brussel hoog zullen houden. Ik heb er in ieder geval geen kwaad oog in.

Frans V.

12 opmerkingen:

Kristomurti zei

Onzen Erwin wordt gekker met den dag. Misschien moet ik hem wat minder champagne voeren ... Anyway, nice performance! All of you!

Frans Vlinderman zei

Aha, zijt gij de verlosser??? Integendeel, Kristo, ik zou ook andere mixjes uitproberen, wie weet wat komt er dan ;) En bedankt voor het compliment, van een van die you's.

Valerie zei

Frans, doet ge het opzettelijk? Ik heet Valerie...

Maar bon: mijn voorspelling was pretty good - ik heb de jury ook goed bestudeerd tijdens de wedstrijd... Dat is de truc...;)-

Maar de beste heeft gewonnen. Punt.

Frans Vlinderman zei

Euh, ik noem je voortaan gewoon AnnaStesia, lijkt me minder verwarrend voor een Vlinderman die stilaan op jaren begint te komen ;) Sorry, duizendmaal verschoning! En nee, opzettelijk doe ik zoiets niet, echt!

Valerie zei

Ok het is u absoluut vergeven, maar toch...vrouwen zijn gevoelig op dat punt...

Overigens vond ik een blote Erwin nogal ongepast, maar bon, wie ben ik...

Anoniem zei

Erwin had in ieder geval de aandacht van het publiek grondig vast én bracht het bijhorende gedicht met de nodige ernst.

Frans, sorry, en ik zeg dit niet als jurylid, soms lachen mensen uit ongeloof en geschoktheid... soms lachen mensen uit totale verbijstering of zijn ze ook stil omdat ze hun ogen niet kunnen geloven.....

Valerie (Anastesia) is iemand die ik heb leren kennen als enorm tolerant en open minded en zij is vooral jong, heel jong... ik lees hier net een stem die ik vandaag nog meer in mijn eigen mailbox heb mogen lezen...

Een kleine nuance dus... stilte wil niet altijd zeggen dat men geboeid is, men kan ook plots met dusdanige lamheid geslagen zijn dat men geen woorden meer kan vinden.

Gewoon even verder denken... waarom dan nog geschokt zijn over Koksijde omdat daar gore taal werd getoond terwijl hier de taal in beeld verplicht werd aanschouwd te worden?

Dan zwijgen we beter ook in alle mogelijke talen wat mi dan ook nog eens toepasselijk is op deze finale en je weet wel waarom hé en kan je mijn glimlachende knipoog voelen?

groetsels,

kaatje

marc tiefenthal zei

Ha, Frans, jij zit een beetje duidelijk op dezelfde lijn als de juryleden van Stichting Pipelines. Wat jezelf betreft, lees het maar na op Pomgedichten en op Tieftalen, en lees ik het zelf niet hier op je blog, mag het wat meer poëzie zijn? Als je wil, zie Tiefalen voor het waarom, neem je volgende keer mijn plaats in de jury in.

nathalie zei

frans, ik heb het ook mijn blog gezet eh, ik vond u dik ok! ik heb een beetje mijn vragen bij die poedy, alhoewel ik het enorm leuk is. maar dan zou het geen poetry slam mogen heten, vind ik. en de provocatie van erwin was ook niet helemaal aan mij besteed, hoewel ik de 'kunst' er nog van kan inzien.

wat de top drie van valerie/nathalie (grijns) betreft, ja! guy en sammy waren mijn absolute favorieten..
zoen!

nathalie zei

pff, wat een fouten weeral. dat zes dagen op zeven werken eist zijn tol. "alhoewel ik het enorm leuk vind", maar dat had je wel begrepen eh.

Frans Vlinderman zei

Ik kruip zelf ook nog eens in mijn pen/klavier, Kaatje, want ik wil zelf nog iets kwijt.

Hoe iemand een zaal stil krijgt, is in mijn ogen van ondergeschikt belang. Feit blijft dat het Erwin is gelukt, dus daar doe ik mijn petje voor af. Er zullen altijd pro's en contra's bestaan voor iets controversieel en/of experimenteel, dat besef ik maar al te goed. Ik ga nu eenmaal graag voor de underdog, dus dat verklaart nogal veel. En ik speel het dan liever niet op de - in dit geval - man. Dat was alles. Ik vond het een geslaagde stunt, uiteraard met dezelfde bedenkingen als die jij je maakt bij 'wrijven' en 'spreiden'. Maar die rekening moet ik niet maken.

Waarom jij Kortrijk erbij wil halen, begrijp ik dan weer minder. Een (al dan niet provocerend) experiment vergelijken met de platvloersheid van ginderachter, dat is een vlieger die voor mij niet opgaat. Maar bon, ik lees ook dat jij wil dat 'we' zwijgen, wat mij betreft is dat goed. Ik alvast zal dus zwijgen.

Het is mij trouwens mijn tijd zo stilaan niet meer waard. Ik denk immers nog graag terug aan de mooiere momenten die avond, want we zouden haast vergeten dat die er ook waren.

M.T.S.

Frans V.

Frans Vlinderman zei

Jaja, Marc, over de einduitslag heb ik niet veel toe te voegen aan wat ik van jou op op jouw blog en hier reeds las. En ik weet van mezelf waar ik de mist ben ingegaan, dus dat zit ook wel snor. Sorry dat ik nog niet eerder aan jouw verslag toegekomen was, maar ik had bijvoorbeeld gisteren mijn eigen feestdagje met Nip, misschien dat dat alvast wat verduidelijkt. En uiteraard mag er meer poëzie zijn.

Die laatste opmerking van jou komt me echter maar zuur over, al hoop ik niet dat die zo bedoeld was. Wat zou ik in een jury willen gaan zetelen? Ten eerste amuseer ik mij veel en veel meer ergens óp een podium dan ervoor, ten tweede pretendeer ik absoluut niet genoeg kaas van poëzie gegeten te hebben daarvoor. En als ik mijn mening op mijn blog ventileer, dan is dat gewoon mijn mening, niet meer en niet minder, en al zeker als de culturele barbaar die ik ben. Het vermijdt trouwens ook vreemde poepgaatjes in het midden van mijn zichtveld ;)

Frans Vlinderman zei

Ha, die Nathalie, ik ben het ondertussen al tegengekomen (smijt een bakje kushandjes richting Nathalie).
Ik versta je twijfels ivm die 'poedy', maar je moet weten dat we hier in Vlaanderen nog maar net begonnen zijn met het inrichten van een poetry slam. Dat zal allemaal wel wat tijd vragen. Ook of er op zo'n slam ruimte kan/mag zijn voor een experiment/provocatie. Stof voor latere discussie, me dunkt, ik moet er misschien een topicje over openen op mijn forum, kunnen we het daar misschien verder uitdiepen...

Geniet nog maar wat van je zes op zeven, en ik denk trouwens dat ik het eindelijk onder de knie heb, dat Nathalie/Valerie probleem :-D

Blogarchief