Deze blog - op eigen risico reageren

Hier deelt Vlinderman af en toe wat gedachten en gedichten.

zondag 25 mei 2008

Eurovisie + gedicht

Zondag alweer, noen bijna, ook alweer, vandaag niet teveel geblog. Maar wees gerust, als je graag wat bijleest, dan kan ik je verzekeren dat je een vette kluif hebt aan dit forum, waar de vraag gesteld wordt aan de onliners of we nog moeten deelnemen aan het Eurosongfestival. Neem een hapje, neem een drankje, zie dat je gemakkelijk zit en laat je maar eens goed gaan daar ;-)

uitgebeende wegen

kijk daar, het pad dat ligt
licht van ochtend tot avond
onderhoud tussen negen en vijf
is het geen prachtig product
waarover mensen uren kunnen
ouwehoeren of ook wandelen

een veld betonnen gebouwen
diende te worden ontruimd
tig gezinnen zowaar ontheemd
want een park zou er komen
de groenste vinger gewezen
met bomen in het hart beslist
dat moeder aarde eerst en dan

pas dan, en veel later zelfs dan
mocht de mens opnieuw op zoek
naar zijn plekje onder de zon
met z'n duizenden op een metertje
waar helaas geen ruimte meer
voor meer groen, en toen

bomen een halve meter geplant
met wortels nog bovengronds
waar over te struikelen viel
te vallen ook, dus paadjes
kilometers architecturaal vernuft
door de groene longen van een stad
aangelegde arrogantie
surrealisme ten top

op de kop van een zot
valt vanalles gezet
van applaus voorzien
l'idiot savant
nog niet uitgestorven

Frans V.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Frans,

Over paarlen -



Dat er heel wat mensen een negatieve beoordeling gaven op de vraag in je poll zou ik niet aan mijn hart laten komen.

Misschien hebben ze wel gelijk als ze vinden dat ze geen dichtwerk herkennen in je teksten....en dat is zeer goed te begrijpen want die teksten van je zijn gewoon de overtreffende trap van po�zie.

Het is dichtwerk die de vorm heeft aangenomen van surealistische kunst.

Dergelijke kunst verlang ook van de aanschouwer/lezer ervan een bepaade inspanning, een inlevingsvermogen, een mate van fantasie.
Voor wie daarover beschikt en een beetje moeite wil doen kan het plezier beginnen. Voor de anderen, wel ze weten niet wat ze missen.

Dit ontleden en ontrafelen bracht me al meermaals tot interessante en nieuwe inzichten.




- en daarbij ook nog iets over de verwekkers van biggetjes.

Werner's Gedichten zei

Hoikes Frans,

Ben je ook onder de indruk van het stukje 18hec dat ze nu de nieuwe groene long van het stad noemen..

op één manier mogen we blij zijn dat het niet vol staat met getto's
of appartementen die niet voor de gewone burger meer zijn
zoals het zuid..

l'idiot savant zal wandelen
en zich dan niet blauw betalen
en ja hij is belange nog niet uitgestorven

Frans Vlinderman zei

@ Branco:

Ik zwijg nederig en toch stiekem fier bij zoveel lofzang. Maar je legt daar toch een stevige vinger op een pulserende wonde: het moet allemaal gortdroog klaar en duidelijk zijn, helemaal voorgekauwd, zodat de doorsnee mens zelf niets meer hoeft te doen dan mondje open, lepeltje erin en slikken maar.

In die zin wil ik inderdaad dat er wat 'gewerkt' wordt, schrijf ik dubbellagig, waarbij de ziener uiteindelijk beloond wordt (of niet, dat is dus ook altijd mogelijk) met een ander inzicht dan wat de eerste lezing oplevert.

Over die biggetjes zullen we het nog wel eens hebben, later, als ik mee ben ;)

Frans Vlinderman zei

@ Werner:

Onder de indruk, jawel, al moest ik verstek laten gaan bij de officiële halve inhuldiging ervan. Nu, ik zal er nog wel eens komen, binnenkort of zo... En hopelijk blijft het park park en niets anders meer, er wordt al genoeg volgebouwd in megalomane stijl, vind je ook niet?

Anoniem zei

Voor een beter begrip,

vergeet nooit het dat het URL vak bij Branco ook altijd nog iets te vertellen heeft.

Soms een tip van de sluier, soms de hele sluier ineens.

Filip Roman zei

zelf heb ik drie maanden geleden aan songfestivalitis. blij dat het over is. ook op basic trof ik een prachtig gedichtje aan, en het stukje dat ik net las brengt mij meteen terug in de koortsige, opgewonden toestand van tijdens mijn ziekte.

Frans Vlinderman zei

@ Branco:

Een gegeven dat ik soms al eens vergeet, bedankt om er me nog eens op te wijzen, Branco. Ben er ondertussen eens gaan snollen, lijkt wel wat, dat concept. Het moet inderdaad niet allemaal en altijd even professioneel zijn om als parel door het leven te kunnen gaan ;-)

Frans Vlinderman zei

@ Filip Roman:

Het is een gekke ziekte die komt en gaat. Spijtig dat al jouw research nu niet kan lonen, al kan je jezelf nog steeds gaan presenteren als superfan of iets dergelijks :-)

Blogarchief