Deze blog - op eigen risico reageren

Hier deelt Vlinderman af en toe wat gedachten en gedichten.

maandag 10 maart 2008

Ishtar + gedicht

Over twee weken vieren we feest: Bibi die nog steeds vindt dat een jaartje erbij een feestje verdient, een nieuwe regering - als den Yves tenminste eindelijk daarin slaagt - en Pasen, drie vliegen in één weekend! Het geeft een mens iets om naar uit te kijken, al interesseert feitelijk alleen het eerste mij voldoende om dat te doen. De twee andere zaken wekken bij mij alleen maar het gevoel op van water naar de zee en dan een duikje erin. Of een bootje erop en hengelen naar wat daar zoal in rond zwemt, mocht ik een visser zijn.

Verder ben ik ontzettend blij dat Ishtar den boel voor België mag gaan vertegenwoordigen. Maar voor een uitgebreide toelichting daarbij, verwijs ik jullie met plezier naar Nip, die een bijdrage heeft geleverd op haar eigen blog en waar ik me voor 200% in kan terugvinden (bedankt, Nip, om het mij wat gemakkelijker te maken de luierik uit te hangen in deze).

Zodadelijk nog naar Lode Van Oxenberghen om wat af te spreken. Na tweemaal uitstel gaat het er eindelijk van komen. Mijn vrouwke (sic) mag mee, kan dan een babbelke doen met het huisvrouwke van Lode - zo gaat dat, toch? Lode stamt nog van de tijd van vrouwen en haard en van die dingen. Een beetje aandoenlijk, maar het is zo zijn hele leven al geweest en wie zijn wij, snotneuzen, om daar een verandering in te willen brengen?

liegenaar

ik wil niet dat je liegt
me in woorden bedriegt
dat je dit, dat je dat
of zelfs zus of zo, nee

ik wil niet dat je liegt
niet over maten, over wijzen
waarop jouw lichaam zou
hoe anderen niet anders, nee

ik wil niet dat je liegt
alsof volgrams sulfiet
- om maar wat te zeggen -
en dan opeens te zwijgen
alsof een ander het gezegd, ja

dan wel, dan wil ik
dat je toch maar liegt

Frans V.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

En toch vond ik de Paranoiacs leuker. :-)
groet

Anoniem zei

En dan te bedenken dat er in Geel mensen zitten die 10000000000 maal slimmer zijn dan wat ze nu naar Eurosong sturen. Arm, arm België.

Anoniem zei

Dag Frans,

Grote klasse dit gedicht - kort en krachtig. Wie met weinig woorden sterke emoties vorm weet te geven is goed bezig.

Als het goed gedaan is klopt het inderdaad - de uitspraak "less is more".

Hieronder nog een tip en in het URL vak de plaats waar ik hem vond.

En aan Rudy, de keuze van Vlaanderen waarmee we België gaan vertegenwoordigen op Eurosong is ook niet de mijne maar als je hoort dat andere landen een kalkoen en een kip sturen stel je jezelf toch vragen bij het niveau van dit liedjes(?)festival. Ik zou zeggen arm Eurosong.

Vriendelijke groeten aan ieder, branco (genietend van een dagje verlof wegens jarig).


Dichters voor Verdraagzaamheid


Vrijdag 7 maart 2008 vanaf 19 uur in De Mustang aan Het Pand te Waregem

Met o.a. Dirk Vekemans, Staf De Wilde, Norbert De Beule, Han van der
Vegt, Philip Meersman, Xavier Roelens, Kurt De Boodt, Eva Cox, Alain
Delmotte, David Troch, Didi De Paris, Herlinda Vekemans, Bart Stouten,
Richard Steegmans, Sven De Swerts, Michiel D'hont, Ivo Allewaert en
Martijn Benders. De presentatie is in handen van Olaf Risee.

Er wordt deze dagen veel gezegd over moslims en de islam.
Veel van wat gezegd wordt komt louter voort uit angst en wordt niet onderbouwd door feiten.
Dichters voor Verdraagzaamheid wil op vrijdag 7 maart een meervoudige tegenstem laten horen.
De avond is nadrukkelijk niet bedoeld vóór de moslims of tégen extreem-rechts.
De avond is evenmin bedoeld om de problemen die er zijn in onze multiculturele samenleving te bagatelliseren.
Wij vinden dat er op elke bevolkingsgroep en op elke religie kritiek geuit mag worden, maar dan wel gebaseerd op feiten.
Wij keren ons tegen vage verdachtmakingen en valse insinuaties.
De avond is een pleidooi voor verdraagzaamheid, nuance, redelijkheid en dialoog.
Een pleidooi vóór de ratio en tégen de angst.

Dichters voor Verdraagzaamheid is een initiatief van Michiel D'hont en Olaf Risee met de steun van de Wereldraad en compagnie de URN.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Olaf Risee: olaf@risee.net / 0484 943 119.

Anoniem zei

Gelukkige verjaardag Branco!

Frans Vlinderman zei

@ Carmen:

Waarschijnlijk zijn ze ook intrinsiek beter, al vind ik het behoorlijk straf om zonder woorden te gebruiken een bijzonder blij gemoed op te kunnen wekken, zoals Ishtar doet... Nu, ieder zijn meug, toch?

Frans Vlinderman zei

@ Rudy:

Geel, de streek van mijn voorouders :) Als ik zie wat er soms de voorbije jaren heeft gewonnen in die Eurosongvisietoestand, dan trek ik toch ook behoorlijk wat schouders op. Wat die mensen uit Geel daar dan dan mee te maken hebben?

Frans Vlinderman zei

@ Branco:

Ten eerste nog een bijzonder aangename verjaardagsavond toegewenst! Alweer een nieuwe lente ligt eraan te komen om aan jouw levenssnoer te rijgen :)

Spijtig van je aankondiging hier, we zijn al enkele dagen verder. Nu, als je nog van die dingen weet, dan mag je het altijd melden, maak ik er een blogitem van met dankbare verwijzing naar jou. Je kan het ook altijd mailen op frans_vlinderman@vlinderman.be .

En verder heb ik ook voor jou een tip als je minimalistische gedichten kunt waarderen (met enig favoritisme, toegegeven): ga eens kijken op http://nip.verhalensite.com , waar je een (in mijn verliefde ogen) meesteres in dat genre tegenkomt.

Anoniem zei

Dag Frans,


Oei, ik had niet zo op de datum gelet en omdat het al een tijdje bij Joke stond aangekondigd was ik die een beetje uit het oog verloren.
Ik vond het gewoon een mooi initiatief dat ik graag bekendheid hielp verwerven. Omdat ik zelf niet kon gaan poste ik het dan maar bij verschillende mensen die het eventueel kon interesseren.

Ik ben zopas eens gaan piepen op de site van Nip.
Er staat heel wat te lezen en alles zal zonder twijfel heel erg boeiend zijn maar het lijkt voor een of andere reden toch nogal theoretisch.
De Vlinderman blogspot werkt voor mij het best, het is hier gewoon heel erg prettig vertoeven, persoonlijker denk ik.
Enfin, dat zal er mij niet van weerhouden om er regelmatig toch eens binnen te wippen.

Ik wil je ook nog graag bedanken voor je gelukwensen.

Vriendelijke groeten, Branco.

Blogarchief