Deze blog - op eigen risico reageren

Hier deelt Vlinderman af en toe wat gedachten en gedichten.

zondag 24 februari 2008

Alweer zondag + gedicht

Alweer is het zondag. Alweer is er een week voorbijgegleden en alweer staat er een nieuwe klaar om ons wie weet wat te brengen. Ik denk dat het een zondagje wordt van niet al te veel gedoe, gewoon lekker rustig neuzelen, wat surfen hier en daar (heb ondertussen deze blog gekoppeld aan mijn Hyves-account, waardoor ik zowaar blog op twee verschillende plekken en zo nieuwe en oude vrienden vind), een beetje opruimen, kattebakje vervangen door een groter model, beetje lezen in een verhalenbundel van Stephen King, Nip af en toe eens kussen, nadenken over huwelijkse toestanden, genieten van een terrasje met een sigaretje, slechts gekleed in mijn nieuwe badjas. Relaxen dus en af en toe toch ook wat nuttig uit mijn mouw schudden.

Ondertussen kabbelt mijn schrijverij verder. Zoals een zwanenmeer zonder sierlijke zwaan erop maar een grote plas blijkt, zo is mijn dag zonder wat schriftelijke neerslag gewoon een verzameling uren die doorgekomen dienen te worden. En vermits Nip en ik er nog steeds niet uit zijn geraakt wat nu net de zin van alles is, of er een groter Doel is of niet, moet er toch een kleiner doel geïnstalleerd worden in dit Vlindermanbestaan. En dus spring ik van dag naar dag, week naar week, jaar naar jaar en ga maar een eind verder, onderweg stukjes krabbels achterlatend. En als ooit de dag komt dat ik er ook daadwerkelijk wat mee ga doen, dan laat ik dan ook weer weten.

Gisteren nog kreeg ik een leuke reactie van Branco, iemand die wel lijkt te genieten van mijn krabbels en dichtsels. Dan fleurt Bibi op, want dat betekent dat mijn schrijverij iets kan betekenen voor iemand anders. En ik zou blasé zijn als ik dat niet plezierig zou vinden...

geletterde

hij wikt en weegt
bij de bakker, kapper,
beenhouwer, ook priester
zijn woorden
zijn krachten
die hij niet genoeg

beheerst

zwijgt hij teder
bij zichzelf, dichter
dan zijn huid zal niemand

doorbreekt hij pas dan
de stilte als hij verdoofd
de wereld weer horen wil
en wat die te vertellen

Frans V.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Frans,

Bedankt voor de vriendelijke woorden alhoewel het ik is die je dank schuldig ben.

Ik denk dat het de combinatie is van de gedichten met de inkijk in het dagelijkse leven van de auteur die het hem doet.

Het zorgt voor een minder elitair kantje , het zorgt voor een menselijker gelaat.

Een lezer connecteert op die wijze beter , het is toegankelijker.
Voorgerecht en maine course als het ware, het voorspel en de daad...


Enfin, dit gezegd zijnde wens ik je verder nog een prettige zondag.

Grtngs, Branco

Filip Roman zei

Het is fantastisch elke dag zo'n gedicht. Ik vind trouwens dat ze hier op deze plaats beter tot zijn recht komen dan elders. Qua lay out, die kleurtjes... een beetje zoals de vol au vent die ik zelf maak naar een recept van Peter Goossens heel lekker is, maar nog beter smaakt als hij bouchée à la reine genoemd wordt, en opgediend met vidékes zoals wij zeggen, leegskes dus, met kervel en vers gepelde garnaaltjes erover gestrooid.

Ik neem niet altijd de tijd om die vidékes-bouchéekes te bakken, dat zou ik mij nochtans tot Doel moeten stellen. Ik heb ook nog een doel voor jou: wat je met Hyves doet, kan je ook met Netlog. Netlog is een beetje hetzelfde als Hyves, maar dan 8 keer groter. 32 miljoen leden alstublieft (dus nog veel meer potentiële vrienden-lezers).

Maar het Doel waarom ik dat eigenlijk zeg, - want anders is zo'n opmerking op een dichtersblog wel werkelijk volkomen doelloos -, is: Netlog is Belgisch, meer nog: Vlaams, meer nog: GENTS. De grootste netwerksite van Europa ontstaan hier in mijn achtertuin.

Het leek me leuk dat even te zeggen, maar achteraf bekeken begrijp ik het doel van mijn gewauwel eigenlijk helemaal niet.

Anoniem zei

"zwijgt hij teder
bij zichzelf, dichter
dan zijn huid zal niemand"

Prachtig...
(dat ik er zelf niet ben opgekomen, zonde :p)
Nee, echt waar. Heel breekbaar, met heel veel gevoel.
Het is gevaarlijk woorden weg te laten, velen proberen het in poëzie, maar weinigen komen er mee weg. Jij kan het wél. Heel mooi.

Frans Vlinderman zei

@ Branco:

Ergens begin ik het wat te vatten. Het is hier inderdaad meer dan een bundeltje tekst van iemand die je verder niet kent. Niet dat iemand na het doorspitten van deze blog zou kunnen stellen dat hij de mens Verwimp achter dichter Vlinderman nu helemaal begrijpt, maar er is toch een blik achter de schermen van de door het leven gedreven schrijver. Ik denk toch dat je dat bedoelt.

In ieder geval geniet ik dagelijks van mijn portie getyp, net zoals ik her en der geniet van andermans getyp...

Mocht je ooit in de buurt van 't Stad zijn en ik sta toevallig op een podium daarin, dan heet ik je alvast van harte welkom. De eerste is dan op mijn kosten ;-)

Frans Vlinderman zei

@ Filip Roman:

Prachtige uitdrukking, die 'bouchée à la reine', ook hoe je het verbindt naar 'vidé', met garnaaltjes en al, het doet me watertanden naar meer, ook al heeft Nip ons hier net een pracht van een Wok geserveerd :-D

Wat Netlog betreft, ben er net naarstig naar op zoek gegaan om één en ander in te stellen, maar het lukt me van geen kanten om er ook maar het minste spoor van mogelijkheid naar te vinden. Heb dan maar de siteleiding gemaild, even afwachten of ze me terug contacteren met wat uitleg (hopelijk moet ik daarvoor geen 'betalend' lid zijn, want daar heb ik een broertje aan dood, betaal al genoeg aan verbindingskost bij mijn provider).

Bedankt voor de tip, wordt alleszins vervolgd!

Frans Vlinderman zei

@ Carmen:

Voor iemand die pas herrezen is na een zware donderdag, breng je me een prachtig compliment. 9 op de 10 vinden het immers maar niets dat ik woorden durf weglaten. En dan vertel jij me dat ik ermee wegkom? Je bent een engel, eentje die een dikke vlinderknuffel verdient! {C} Zo doen we dat dus te alhier :-)

Blogarchief